Draaiorgel “het Vierkantje” werd gebouwd omstreeks 1900 te Parijs als kermisorgel. Het orgel heeft op vele kermissen gestaan en heeft zelfs in Zuidlaren op de kermis gestaan toen het orgel in de molen stond van familie Boersma uit Leens.

In 1924 is het orgel verbouwd als straatorgel door de beroemde orgelbouwer Carl Frei te Breda. Nadien had het orgel vele succesvolle jaren in onder andere Rotterdam en Leiden. Na vele omzwervingen werd het nadien verkocht aan orgelbouwer Jan van Eijk in Terwolde. Hier werd in de jaren 80 een nieuw front voor het orgel vervaardigd. Na vele dienstjaren kwam het bij Jan in de stofhoek te staan totdat een liefhebber uit Leiden het orgel aankocht om het weer in Leiden op straat te brengen. Toen dat plan mislukte nam een draaiorgelliefhebber uit Zuidlaren dit historische draaiorgel over.
Inmiddels is het draaiorgel ondergebracht in Stichting Vrienden van Draaiorgel “het Vierkantje” om geld in te zamelen voor de restauratie en om het draaiorgel in de toekomst op straat te houden.

Draaiorgel “het Vierkantje” in de zweefmolen van familie Boersma.

Draaiorgel “het Vierkantje” in Leiden omstreeks 1934.

Draaiorgel “het Vierkantje” in de huidige vorm.